De stikstofcrisis

787px-verkeer_fietsers_buiten_de_stad_autoloze_zondag_bestanddeelnr_127-0254

De stikstofcrisis

De stikstofcrisis houdt ons land al weken druk bezig en als je er niks van mee hebt gekregen kan je wel stellen dat je onder een steen hebt geleefd. Zo hebben bijvoorbeeld vele boeren, uit alle delen van het land, het Malieveld in Den Haag goed bezet gehouden om te protesteren tegen de geplande stikstofmaatregelen. Het kabinet is er druk mee bezig om de uitstoot van stikstof te minimaliseren. Hoe? Door maatregelen te nemen. Een van deze maatregelen die onder de loep wordt genomen is een maandelijkse autoloze zondag.

Spelen op de snelweg
In Den Haag zijn ze momenteel druk bezig met het uitrekenen hoeveel stikstofruimte bepaalde orthodoxe maatregelen opleveren. Het gaat om een lijst met zo’n twintig maatregelen die zijn aangedragen door coalitiepartijen en ambtenaren. De invoering van een maandelijkse autoloze zondag staat ook op deze lijst. Deze maatregel heeft als doel om ‘mollen’ te winnen. Een ‘mol’ is de eenheid waarin stikstof gemeten wordt. Een maandelijkse autoloze zondag zou zo’n 2 mol per hectare per jaar opleveren.

Het zou niet voor de eerste keer zijn dat de autoloze zondag-maatregel in Nederland ingevoerd zal worden. Dat gebeurde namelijk al eerder in de jaren dertig, vijftig en zeventig van de vorige eeuw. De redenen voor deze orthodoxe maatregel hadden echter allemaal te maken met een tekort aan benzine, mede door oorlogen die destijds wereldwijd werden gevoerd. De lege snelwegen waren toen een decor geworden voor fietsers, rolschaatsers, wandelaars, paarden en spelende kinderen. Er werd zelfs uitgebreid gepicknickt op de grote, lege asfaltwegen.

 

Slomer maar schoner
Een andere maatregel die het kabinet erg serieus neemt is het terugvoeren van de maximumsnelheid om zo de uitstoot van stikstof te beperken. Er zou dan maar maximaal 100 kilometer per uur gereden mogen worden op alle snelwegen. De snelheidsverlaging (en dus de vermindering in de uitstoot van stikstof) zou wel betekenen dat er ruimte ontstaat voor de bouw van 75.000 woningen in 2020, aldus de berekeningen van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu).

Welke maatregelen er precies getroffen worden, dat moet nog blijken. Het zijn nu ook hele andere tijden. Tijdens de laatste autoloze zondag waren er zo’n 2,4 miljoen auto’s in Nederland. Nu zijn er dat er een stuk of 9 miljoen. Zet die maar eens even allemaal stil.

Wil jij nou op de hoogte blijven van nieuwtjes, occasions en/of meer handige tips? Volg ons dan op onze Facebook of neem een kijkje op onze website!

07-11-2019