GIEL GEEFT TIPS: Give your clutch a break

Giel geeft tips

GIEL GEEFT TIPS: Give your clutch a break

Hoe snel uw koppeling verslijt, hangt voor een behoorlijk deel af van hoe u ermee omgaat. Er zijn een aantal manieren om de levensduur van uw koppeling te verlengen en laten wij die nou hier voor u op een rijtje gezet hebben.

Helaas voor sommigen, bestaat er geen lampje in uw auto die aangeeft dat uw koppeling versleten is. Gelukkig zijn er wel een aantal symptomen die aangeven dat uw koppeling aan vervanging toe is. Een motor die toeren maakt zonder dat de auto versnelt in de versnelling, een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak zijn behoorlijk goede aanwijzingen dat uw koppeling weer toe is aan een beurt.

Tips en trucs

Gelukkig leven we in het jaar 2020 en gaan de koppelingsplaten van moderne auto’s vaak meer dan 200.000 tot 300.000 kilometer mee voordat ze aan vervanging toe zijn. Het verschilt natuurlijk ook hoe erg u, uw auto belast. We spreken namens iedereen als we zeggen dat we de kosten van onze auto’s zo lang mogelijk willen uitstellen. Met deze tips kunt u de levensduur van uw koppeling flink verlengen.

  • 1. Voet van de koppeling

Beginnende automobilisten zijn vaak onzeker over het schakelen en hebben sneller de neiging om hun voet voor de zekerheid op de koppeling te houden, maar juist dit is erg slecht voor de koppeling. Wist u dat het aanraken of het licht intrappen van het pedaal, al kan leiden tot slijtage? Trap uw koppeling alleen kort in wanneer dit nodig is en bespaar heel wat kosten.

  • 2. Auto in vrij

Staat u met uw auto voor een kruising of een rood stoplicht en houd u de eerste versnelling ingeschakeld met uw voet op de koppeling? Misschien is het een idee om dit niet meer te doen. Probeer voor de verandering de auto in zijn ‘vrij’ te zetten en uw voet van de koppeling te halen. Desnoods kunt u de handrem gebruiken om te voorkomen dat de auto gaat rollen. In dit geval belast u de druklager in plaats van de koppeling.

  • 3. Handrem erop of niet?

U hoeft niet alleen te rijden om uw koppeling te slijten. Dit gebeurt namelijk ook als de motor niet draait. Veel bestuurders zetten hun auto in de eerste versnelling als ze parkeren. (Dit is een beter idee zodra de temperaturen onder het vriespunt duiken. Het kan namelijk gebeuren dat de handremkabel kan vastvriezen. Echter is dit in Nederland over het algemeen geen probleem.) Het is wel aanbevolen om de handrem te gebruiken zodra u ergens parkeert, daardoor wordt de versnellingsbak niet belast.

  • 4. Proactief schakelen

Als u weet dat u binnenkort moet remmen, bijvoorbeeld als u een bebouwde kom nadert, zullen veel mensen naar een lagere versnelling schakelen. Echter is dit niet de moeite waard. Veel automobilisten remmen met een handbak af ‘op de motor’. Afremmen op de motor kan leiden tot een iets snellere slijtage van de koppeling. Om dit te voorkomen, gebruik dan de voetrem om uw snelheid kwijt te raken.

  • 5. Geen hand op schakelpook

Uw hand laten rusten op de schakelpook; iedereen doet het en het klinkt heel onschuldig, maar dat is het niet. Deze handeling kan ervoor zorgen dat u de schakelvork tegen de draaiende delen van de bak drukt. Als gevolg kunt u extra slijtage oplopen.

De volgende keer even wat beter nadenken voordat u weer uw voet op de koppeling laat rusten, of wanneer u uw hand even kwijt moet op de schakelpook. Want geloof ons, dit zal heel wat kosten besparen!

Bij Autobedrijf De Baaij helpen we u graag veilig op weg. Komt u er zelf niet uit? Kom dan even langs in onze garage om uw ruitenwisserbladen te laten vervangen en profiteer van de korting. U kunt hiervoor direct online een afspraak maken. Heeft u vragen? Neem dan gerust even contact met ons op.

30-06-2020