Oeps... Verkeerde brandstof.

pexels-photo-1051397

Oeps... Verkeerde brandstof.

Het gebeurd duizenden automobilisten per jaar. Sommige komen er te laat achter, sommige net op tijd: Het vullen van je tank met de verkeerde brandstof. Diesel in een benzineauto, of andersom. Het is funest voor je auto maar wat moet je doen wanneer het gebeurt en wat is eigenlijk erger?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het vullen van een dieselauto met benzine is vele malen erger dan het tanken van diesel met een auto die voorzien is van een benzinemotor. Het leidt in beide gevallen wel tot schade, maar benzine in een dieselauto is echt funest. Helaas gaat het in de meeste gevallen om precies deze fout. Wanneer benzine in een dieselauto gaat is dat al vrij snel schadelijk omdat diesel een smerende werking heeft voor de brandstofpomp en benzine niet. Zelfs een klein beetje benzine kan al voor flinke schade aan de motor zorgen.

Maar wat moet je nu doen als dit gebeurt? Of beter gezegd, wat moet je juist niet doen? Wanneer je ontdekt dat je een grote fout hebt gemaakt met de brandstof is het heel belangrijk om de motor NIET te starten! Schakel zelfs het contact niet in, omdat de meeste auto’s zijn uitgerust met elektrische brandstofpompen. Deze beginnen namelijk al met het vullen van de brandstofleidingen zonder draaiende motor. Benzine is een oplosmiddel en kan zowel onmiddellijk effect hebben op onderdelen voor motor- en brandstoftoevoer die door dieselolie moeten worden gesmeerd.
Wel of niet gestart. In beide gevallen moet er direct hulp van een professional ingeschakeld worden. Denk aan een Wegenwacht, de lokale (merk)dealer of andersoortige pechhulp. Iedere meter die verder wordt gereden, zorgt in de regel voor een hogere rekening. En die rekening wordt niet gedekt door fabrieksgaranties of andere soorten van garanties, waardoor de kosten bijna altijd op de schouders van de eigenaar van het voertuig neerkomen.

Ongeluk zit in een klein hoekje en dus is zo’n fout al snel gemaakt. Maar wat zijn de meest voorkomende oorzaken? Vermoeidheid, haast, afleidingen aan de pomp en onbekendheid met het voertuig – vooral met een auto van werk- zijn de meest voorkomende redenen. Duidelijk is wel dat hoe nieuwer de auto is, des te groter de kans op schade is. Bij oudere auto’s is er door de grotere toleranties van de motor best een kans dat je de auto weer aan de gang krijgt.

Afijn, let dus altijd goed op wanneer je gaat tanken en dat je de juiste brandstof gebruikt. Niemand zit namelijk te wachten op een hoge rekening en een kapotte auto!

Bron: AD.nl

Wil jij nou op de hoogte blijven van nieuwtjes, occasions en/of meer handige tips? Volg ons dan op onze Facebook of neem een kijkje op onze website!

03-05-2019