Heeft diesel nog de toekomst?

 In Blog

De laatste tijd is er veel te doen om diesel als brandstof. Verdwijnt de dieselauto uit het straatbeeld? Keert de consument zich tegen de dieselauto? Er wordt veel over gesproken en geschreven, dus zetten wij het allemaal even voor u op een rijtje.

Wat is diesel nou eigenlijk?
Diesel is net als benzine een brandstof voor voertuigen. Het komt voort uit het splitsen van aardolie. Dit wordt kraken genoemd. Het grote verschil met een benzinemotor is dat onder hoge druk diesel vanzelf ontbrandt en er in tegenstelling tot de benzinemotor geen vonk voor nodig is. Hierdoor zijn dieselmotoren over het algemeen betrouwbaarder en minder storingsgevoelig. Doordat er geen vonk aan te pas komt worden dieselmotoren vaak gebruikt voor werk in moeilijke omstandigheden. Zo kan een dieselmotor zelfs compleet onder water blijven draaien.

Diesel vs. benzine
Is het verstandiger om benzine te kopen? Of is diesel voordeliger? Het is vandaag de dag slim om eerst even goed uit te rekenen hoeveel u de auto wilt graan gebruiken voor u definitief een keuze maakt. Vroeger was het namelijk al zo; Maakt u veel kilometers voor privé of werk dan was/bent u voordeliger uit door een diesel te rijden. Diesel is namelijk zuiniger, goedkoper en een dieselmotor heet een langere levensduur.

Wel betaalt u bij een dieselmotor meer aan motorrijtuigenbelasting dan bij een benzinemotor. Dus als u weinig zou rijden met uw auto zou een benzinemotor voordeliger zijn. Het komt er dus op neer dat u afhankelijk bent van het aantal kilometers dat u van plan bent om te rijden om te kunnen bepalen wat voordeliger en/of beter is.

Milieu
Wat doet de uitstoot van dieselmotoren met het milieu? Belangrijk is dat er eerst het verschil gemaakt wordt tussen fijnstof en CO2. Fijnstof is een samenstelling van kleine deeltjes in de lucht wat voornamelijk slecht voor dier en mens is. CO2 is een gas welke in onze ozonlaag zorgt voor opwarming van de aarde. Dieselauto’s stoten minder CO2 uit dan vergelijkbare benzineauto’s maar stoten wel meer fijnstof uit. Dit kan wel samenhangen met de buitentemperatuur. Bij een lage(-re) buitentemperatuur stoten benzine auto’s zelfs evenveel of meer fijnstof uit dan dieselmotoren. Bij een dieselmotor is de fijnstof alleen veel beter waarneembaar voor het blote oog en de neus. De nadelen van fijnstof zijn in tegenstelling tot CO2 wel makkelijker te weg te nemen door het plaatsen een roetfilter.
 
Toekomst van Diesel
De overheid streeft er in Nederland naar dat er na 2030 geen nieuwe benzine- en dieselauto meer worden verkocht. En voor de milieuzones geldt dat dieselauto’s van voor 2001 niet de stad in mogen.

Zou je dan kunnen zeggen dat de diesel dood is? Nee zeker niet. Merken zoals Volkswagen en Mercedes hebben al aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven door ontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van het rijden in een dieselauto in de toekomst? Dan kunt u het beste een recent model aanschaffen.

Pluspunten van Diesel:

  • Zuiniger in verbruik
  • Lagere CO2 uitstoot dan een benzineauto
  • Lagere brandstofkosten per liter
  • Comfortabel rijden door hoge koppel van motor
  • Minder onderhoudsgevoelig, dus lagere onderhoudskosten
  • Hogere gebruikszekerheid door motorisch minder storingsgevoelig

Benieuwd naar de mogelijkheden wat betreft dieselauto’s? Kom een kijkje nemen bij De Baaij of maak een afspraak via 024 344 0424.

Check: https://www.facebook.com/AutobedrijfDeBaaij/

Recente berichten

Plaats een reactie